Bizonyíték?

– Nem vagyok hajlandó rá – mondja az Úr –, hogy létezésemről bizonyítékot szolgáltassak. Mert a bizonyíték kizárja a hitet, s hit nélkül én semmivé válok. – A Bábel-hal viszont – így az Ember – kész lebukás, nem? Sose fejlődött volna ki véletlenül. Tehát létezésedet bizonyítja, ez esetben pedig a saját érvelésed alapján nem létezel. Quod erat demonstrandum. – A fenébe – mondja az Úr. – Erre nem is gondoltam – és menten felszívódik egy logikai buborékban. – Ez könnyen ment – mondja az Ember, és gyorsan megpróbálja bebizonyítani, hogy a fekete az fehér, míg el nem gázoltatja magát a legközelebbi zebránál.”

Utolsó kommentek

  • eGI: webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:LR-tIgOo-5cJ:maranatha.uw.hu/kijezus.htm+john+maisel+isten-e+j%C3%A9zus&cd=1&hl=hu&ct=clnk&gl=hu Kérlek olvasd el! Érdekel a véleményed! (2012.11.07. 14:24) Isten: Megcáfolva!
  • ap: @Cook kapitány: ez esetben egyetértünk :) közben már felsejlett bennem is h félreértettem mert utánanéztem pár dolognak (frissült is a poszt) (2012.11.05. 13:07) Isten: Megcáfolva!
  • Cook kapitány: @ap: Én IGéről beszéltem (pardon, írtam), ő "állította fel Isten definícióját", mint az a post elején linkelve van. Tehát nem a postra írtam, hogy komolytalan, hanem az eredeti cikkre, amire a fenti... (2012.11.05. 13:05) Isten: Megcáfolva!
  • ap: @IGe: akkor innen a kitiltások tömkelege? nem tudtam hova rakni hogy egy magát értelmiséginek valló ember miért tiltja ki a blogján véleményt formáló embereket sorozatban... de így már ok.. bosszú m... (2012.11.05. 12:35) Isten: Megcáfolva!
  • ap: @Cook kapitány: - nemigen járok a wikipédiára, max néha egy kis infóért így meglep h ott ismernének.. - engem nem érdekel a vallás sem az az elleni küzdelem. szerintem keversz valakivel :) (2012.11.05. 12:33) Isten: Megcáfolva!
  • Utolsó 20

Címkék

Isten: Megcáfolva!

2012.11.04. 13:21 ap

Egy érdekes felhívás kering a neten egy ideje. Felállították Isten definícióját, és egymillió forint jár annak megcáfolásáért. 

Nem kertelnék feleslegesen, az elmélet megcáfolható, meg is tudom cáfolni, kérem a jutalmamat. Ezzel be is fejezhető ez a cikk. De azért lássuk közelebbről a történetet.

Adva van egy ember, aki hosszú hetek/hónapok munkáját beleölve megpróbálja meghatározni mi is Isten. Keres, gyűjt, kutat, majd elemez, összevon, egyesít, közös nevezőre hoz és levonja a konzekvenciát. Az eredmény az alábbi meghatározás:

Általános Isten (továbbiakban Isten); egyes emberek és embercsoportok tudatában és tudattalanjában lévő speciális érzésforma, érzelemtípus. Istennel egyesek (az istenhívők) a világ és az élet keletkezését, felépítését, működését próbálják meg elképzelten és logikátlanul magyarázni, illetve élethelyzeteikre keresnek megoldást általa. Míg másokra (például az ateistákra, realistákra, naturalistákra, materialistákra, szkeptikusokra is ) Isten tudattalanul is olyan hatással lehet, hogy logikai és kritikai érzékük az istenhívőkéhez hasonlóan torzul bizonyos területeken.

Nézzük meg tüzetesebben ezt a végeredményt. Szemmel láthatóan két részre oszlik, az első mondatra és az összes többire. Az első mondat maga a definíció, az összes többi pedig ezen definícióval való magyarázás. Lényegében tehát a cáfolathoz elegendő az első mondatra koncentrálnunk, hiszen ha az megdől, a magyarázat sem állja meg a helyét. Konkretizáljuk tehát azt a megállapítást, melyet cáfolnunk kell:

Isten egyes emberek és embercsoportok tudatában és tudattalanjában lévő speciális érzésforma, érzelemtípus.

Elsőre utánagondolva ezzel semmi probléma. Isten valójában egyes emberek tudatalattijában lévő speciális érzés, érzelem, az állítás megdönthetetlen és cáfolhatatlan. De akkor mi ezzel a baj? 

Amennyire sziklaszilárdan biztos ez a megállapítás, kicsit utánagondolva annyira semmis. Párszor átfutva feltűnik, hogy ez az egész túl általános, semmi nincs benne ami Istenre utalna, Istenre szűkítené a meghatározást. Ugyanez a meghatározás elmondható és szóról szóra igaz a szerelemre, félelemre, haragra, boldogságra, és az összes emberi érzelemre beleértve a hitet is. A hit pontosan ugyanígy definiálható, de mint tudjuk a hit nem egyenlő Istennel. Ez lenne tehát Isten?

A meghatározás második része már úgy igaz ahogy van. 

Istennel egyesek (az istenhívők) a világ és az élet keletkezését, felépítését, működését próbálják meg elképzelten és logikátlanul magyarázni, illetve élethelyzeteikre keresnek megoldást általa. Míg másokra (például az ateistákra, realistákra, naturalistákra, materialistákra, szkeptikusokra is ) Isten tudattalanul is olyan hatással lehet, hogy logikai és kritikai érzékük az istenhívőkéhez hasonlóan torzul bizonyos területeken.

A probléma csak az, hogy amíg nincs definiálva Isten, addig ez nem nyer értelmet. Nem helyettesíthetem be Isten helyére a hit-et amire egyébként tökéletesen ráillik a definíció, mert ebben az esetben viszont a magyarázat értelmetlen. A meghatározás és a magyarázat között így feloldhatatlan ellentét alakul ki. Amíg a definíció nem pontos addig a magyarázat sem állja meg a helyét, és hiába véljük igaznak a magyarázatot, abból mégsem tudunk visszakövetkeztetni a definícióra oly formában, hogy az kizárólagosan azonosítani tudja Istent.

Mindezt felvetettem az elmélet felállítójának, aki hosszadalmas és bonyolult pályázati rendszert fogalmaz meg a vele vitába szállni kívánkozóknak. Teljesen helyesen ragaszkodik a nyilvánossághoz, azonban igyekszik minden eszközzel olyan keretek közé szorítani a vitát amely ellehetetleníti a teljes körű érvelést. (Milyen Isten az amelynek létezése csak szűk keretek között remélhet bizonyítást?) Az első reakciója ez volt:

Hülye vagy és nem milliót nyerő. Az Általános Isten definíciója nem egyenlő azzal, amit te itt annak vélsz beállítani.

Majd véglegesen berekesztve a vitát letiltott, megfosztva a további érvelés lehetőségétől. Ezek után felmerül a kérdés, vajon mennyire akarja megdönteni saját elméletét, és hány pályázat landol hozzám hasonlóan a kukában, csak mert nem azon a síkon képzeli el a vitát ahol ő saját elképzelése szerint nyerni tud elméleti szinten? 

Ha van Isten, akkor annak bizonyíthatósága nem kizárólagosan egy szűk környezetben, speciális feltételekkel és korlátokkal valósulhat csak meg. Ebből kifolyólag az ilyen speciális meghatározások nem is Isten létezését bizonyítják, hanem egy egyén egyoldalú és öntörvényű elképzelését arról amit ő saját maga Istennek tart. 

A pályázat ezzel szemben nem arról szól, hogy bizonyítani kell a definíció felállító ember Istenének létezését, hanem az általános Istenről. 

A fentiek egyedül és összességében is bizonyítottá teszik, hogy a definíció nem helyes, nem definiálja egyértelműen "Általános Isten"-t. Amíg a szerzője nem bizonyítja széleskörűen ennek ellenkezőjét, tartozik nekem a felajánlott nyereménnyel. 

Ui1.: Az első 100 megosztó kap egy ezrest a nyereményből ;) 

Ui2: A hívők ne kapják fel a vizet. A fenti Istendefiníció a tárgy, nem maga Isten. Csak az előbbi cáfolata hangzott el, azaz a fenti cikk nem Isten létezését tagadja, függetlenül attól hogy a szerzője hisz-e benne avagy sem. 

UPDATE:

Mint az a fenti posztba szerepelt, a kedves elméletíró miután pár mondatban jeleztem neki a felhívást közzé tévő blogjában szerintem miért nem jó az elmélete, törölte kommentjeimet és kitiltott. Na most ez az a dolog ami nagyon nem hatott meg, hisz lefirkantottam eme szösszenetet, és ezzel részemről el is intéztem ezt a kis malőrt. 

Hogy tudtára hozzam érvelésem jelenlegi formáját, meglátogattam egy másik oldalát és bekommenteltem a cikk linkjét. Ő annak rendje és módja szerint észre is vette, majd ki is fejtette álláspontját. Naivitásomban feltételeztem, hogy lehet két értelmes mondatot is váltani az illetővel, válaszoltam tehát, és vártam a fejleményeket. A történelem ismétli önmagát szokták volt mondani, a kommentem eltűnt és tiltva lettem.

Félreértések elkerülése végett, a legkevésbé sem érdekel ez a módszer, messze álljon tőlem hogy ilyesmit felvegyek egy ismeretlen nethuszártól. Csak szeretnék rávilágítani ezekre a weblapokra hogy más ne lepődjön meg ha hirtelen ilyennel szembesül. IGe barátunk jelmondata: Egy vitában mindig az adminé az utolsó szó!

Ezennel megígérem hogy innen általam nem kerül kitiltásra, hátha összezavarodik a szokatlan bánásmódtól :)

Azok az oldalak ahonnan tiltva lettem, ergo a véleményformálás szabadsága eléggé korlátozott:

  • vilagnezet.blog.hu
  • istenteszt.blog.hu
  • Szórakoztató Valláskritika (Facebook oldal)

Ami pedig a munkásságát illeti találtam pár érdekes nyomot a közelmúltból.. 

10 komment · 1 trackback

Címkék: elmélet cáfolat Isten

A bejegyzés trackback címe:

https://savanyu-szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr64888343

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Szórakoztató Valláskritika megosztotta 2012.11.05. 08:25:40

ezt a blogbejegyzést. Tehát a közösségi oldal több tízezres havi aktív olvasójához is eljut. Aki többet is tudni akar tudni az olvassa el ezt a rövid összefoglalót, vagy kattintson rá az oldalra: facebook.com/szorakoztato.vallaskritika  &...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2012.11.05. 08:22:40

Hülye vagy és nem milliót nyerő.

Ettől függetlenül, mint kiröhögni való firkálmányt beraktam az istenteszt oldalra a "Elemzések tét nélkül" dobozba.

Mi a fő hibád??? Ennyit segítek: "Általános Isten (továbbiakban Isten)"

Nem tekintem pályázatnak. Mert nem is az. Ez sima fikázás.

Cook kapitány 2012.11.05. 09:19:06

Ugyanmár, ez IGe, vele nem érdemes foglalkozni. Kb. az életét tette fel a vallás elleni küzdelemre. Amúgy azt hiszi, hogy tud érvelni és ő a logikus gondolkodás apostola, de valójában semmiről nem lehet meggyőzni, mindent kidumál. Szerintem nem 100-as teljesen. A magyar wikipédiás közösségben sokat tudnának mesélni róla.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2012.11.05. 09:44:16

@Cook kapitány:
Ugyan már a magyar wikipédia egy Deák József (anderson1, Date Destroyer) nevű Opus Dei hitkomisszárt futtatott, akinek egyetlen célja volt ottlétének, hogy én ne tudjak oda írni.

Na és figyeltek rám, hogy a fickó csak másol????!!!

Nem .

Aztán miért is kellett több mint 10 ezer címszót törölni, vagy átírni?

Cook kapitány 2012.11.05. 10:07:33

Na, erről beszélek... :-)

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2012.11.05. 10:09:16

@Cook kapitány: Írsz.
A mai napig vígan szerkesztem a magyar wikipédiát, csak az ottani sok hülye már mindenütt engem lát, ahol meg vagyok, ott meg nem lát. :-)

ap · http://premiumlivesets.hu 2012.11.05. 12:33:12

@Cook kapitány:
- nemigen járok a wikipédiára, max néha egy kis infóért így meglep h ott ismernének..
- engem nem érdekel a vallás sem az az elleni küzdelem.

szerintem keversz valakivel :)

ap · http://premiumlivesets.hu 2012.11.05. 12:35:18

@IGe: akkor innen a kitiltások tömkelege? nem tudtam hova rakni hogy egy magát értelmiséginek valló ember miért tiltja ki a blogján véleményt formáló embereket sorozatban... de így már ok.. bosszú más miatt. emelemkalapom :)

Cook kapitány 2012.11.05. 13:05:41

@ap: Én IGéről beszéltem (pardon, írtam), ő "állította fel Isten definícióját", mint az a post elején linkelve van. Tehát nem a postra írtam, hogy komolytalan, hanem az eredeti cikkre, amire a fenti post reagál.

ap · http://premiumlivesets.hu 2012.11.05. 13:07:22

@Cook kapitány: ez esetben egyetértünk :) közben már felsejlett bennem is h félreértettem mert utánanéztem pár dolognak (frissült is a poszt)
süti beállítások módosítása